2011. december 8., csütörtök

ÁLLAPOT ÉS MOZGÁSVIZSGÁLÓ TESZT

" Az eltérő fejlődésmenetet mutató gyermekek diagnosztizálására jelenleg az intelligencia és részképesség-vizsgáló tesztek széles skálája áll a rendelkezésre, melyek felvételével egyre pontosabban behatárolhatók a diszfunkciós (nem jól működő, ill. rosszul működő) területek.
E tesztek azonban nem tartalmaznak a "bébi-tesztek" nagy és finommozgásos próbáinak megfelelő, idősebb korra kidolgozott feladatokat"...a hangsúly pedig a megismerési-értelmi folyamatok feltérképezésén van.
   Munkám során, a gyermekneurózis-osztályon azt tapasztaltam, hogy a gyermekek mozgásállapotát figyelmen kívül hagyó, főleg a "kognitív" (megismerési-értelmi) funkciók fejlesztésére irányuló (lelkiismeretesen végzett!) fejlesztő munka hatásfoka elmarad a várttól, elkedvetlenítve a gyermeket, a szülőt és szakembert egyaránt. ....
   A 3 éves kor alatt megjelenő működési tünetek korai felismerésére és beazonosítására azért kell hangsúlyt fektetni, mert olyan idegrendszeri alapstruktúrák funkcionális (működő) és integrációs (többihez illeszkedő, azokat kiegészítő, segítő) hiányosságait jelzi, melyek nélkül nincs sikeres iskolai beválás (sikeres iskolakezdés)." 
                                          Lakatos Katalin: Az állapot és Mozgásvizsgálat (diagnosztika)

  Míg a jelenleg használatos tesztek csupán az értelmi képességek vizsgálatára teszik a hangsúlyt, fontos tudni, hogy a gyermek értelmi képességeiben mutatkozó deviancia sok esetben a motoros fejlődésmenet egyenetlenségeinek tudható be. 
Tehát a felmérésekben mutatkozó képesség, ill. részképesség hiány  oka, gyakran a gyermek mozgásfejlődésében keresendő. Együtt kell vizsgálni tehát az értelmi képességeket, a motoros (mozgásos) állapotot, és a szociális területet.
A hiányok jelzik, hogy nem volt egyenletes a gyermek mozgásfejlődése. 
  Az el- vagy kimaradt mozgások miatt az idegpályák nem épültek ki és gyengék (elégtelenek) az agy felé menő, és az agyból jövő impulzusok. 
   Ezeket az idegpályákat a gyermek 7 éves koráig még ki lehet építeni (be lehet járatni), 7 éves kor felett viszont, már nem pótolható, elkéstünk.
   Ezért létfontosságú egy kisgyermek számára az időben elvégzett szenzomotoros vizsgálat, mert az életkorához képesti alulteljesítés jelzi a beidegzés hiányát. 
  Az agyi funkciók és a mozgásfunkciók szorosan kapcsolódnak egymáshoz.
Az iskolakezdés előtt, időben végzett célirányos mozgásterápiával pótolható a hiány, és sikeres lehet az iskolakezdés.

Ehhez nyújt segítséget a szenzomotoros állapot és mozgásvizsgálat és ennek  eredményétől függően a célzott terápia.

                                                      

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése